The
royal court was a place to see and be seen, and nowhere has society’s concern
for appearances been more visible. What did the manner of dress convey in this “society
of the spectacle”? Sartorial appearance was a powerful driving force behind
cultural practices relating to the body and identity. It activated a whole
luxury market and fuelled the dynamics of exchange between the European courts.
This volume looks at the attire of royals and courtiers in Europe between 1400
and 1815, a period that saw the rise of court society. Kings and queens were
among the first to understand the power of clothing and wore it to the highest
degree of sophistication. Dress was a means to govern and to rule. Far from
following a rigid system of codified appearances, court dress followed the fashion
of its time, in which it played a key role at home and abroad. While court
dress was an important part of this sumptuous, material culture of the past, it
endures in our visual culture today; on haute couture runways and on the
screen, costume gives new meanings to appearance, inextricably linked, as ever,
to the performance of the body and of textiles.
Isabelle Paresys & Natacha Coquery (éd.), Se vêtir à la cour en Europe (1400-1815), Villeneuve d'Ascq, Centre de recherche du château de Versailles, Institut de recherche du Septentrion et CEGES université de Lille 3, (collection Europe
du Nord-Ouest), octobre 2011.
For sale on : http://commandes.recherche.univ-lille3.fr/publications/irhis/379-se-vetir-a-la-cour-en-europe-1400-1815.html
18,40€ until the 31th december 2011 (23€ after)
Se
vêtir à la cour en Europe (1400-1815), une introduction
Isabelle Paresys et Natacha
Coquery
Première partie : L’habit de cour en politique
La construction d’une
image : Philippe le Bon et le noir (1419-1467)
Sophie Jolivet
L’étoffe de ses rêves : le vêtement du
prince et ses parures emblématiques à la fin du Moyen Âge
Olga Vassilieva-Codognet
Faction
and Fashion: The Politics of Court Dress in Eighteenth-Century England
Hannah
Greig
Le pouvoir de l’habit ou l’habit
du pouvoir
Philip Mansel
Deuxième partie : Choix vestimentaires et
garde-robes royales
La
garde-robe de l’impératrice Isabelle de Portugal (1526-1539)
María José Redondo Cantera
The International Wardrobe of Emperor Rudolf II:
Visual and Textual Representations of an Early Modern Emperor’s Clothes
(1552-1612)
Milena
Hajná
Vêtir les souverains français à
la Renaissance : les garde-robes d’Henri II et de Catherine de
Médicis en 1556 et 1557
Isabelle Paresys
Dressing
Charles II: The King’s Clothing
Choices (1660-1685)
Maria Hayward
Garde-robe
de souverain et réseau international : l’exemple de la Bavière dans les
années 1680
Corinne
Thépaut-Cabasset
Troisième partie : L’habit de cour et la mode
Petite
étude du grand habit à travers les mémoires quittancés de la comtesse d’Artois
(1773-1780)
Pascale Gorguet-Ballesteros
Marie-Louise de Parme, reine d’Espagne habillée à la française (1751-1819); Pilar Benito García
Fashion and the Reinvention of Court Costume in Portrayals
of Josephine de Beauharnais (1794-1809)
Susan L. Siegfried
Quatrième partie : L’autre scène de l’habit
de cour : cinéma, théâtre, podium
L’Élisabeth Ire de Shekar Kapur ou le rôle
du costume de cour au cinéma
Daniel Devoucoux
Marie-Antoinette, reine de
l’écran
Nicole Foucher-Janin
Le
costumier, l’artisan et l’habit de cour : créer, fabriquer et représenter
le gentilhomme sur scène et à l’écran
Sylvie
Perault
De l’influence du costume
de cour sur la création haute couture de Christian Lacroix
Martine Villelongue