October 3, 2011

Power Dressing at Court in Europe (1400 –1815) [Book]


The royal court was a place to see and be seen, and nowhere has society’s concern for appearances been more visible. What did the manner of dress convey in this “society of the spectacle”? Sartorial appearance was a powerful driving force behind cultural practices relating to the body and identity. It activated a whole luxury market and fuelled the dynamics of exchange between the European courts. This volume looks at the attire of royals and courtiers in Europe between 1400 and 1815, a period that saw the rise of court society. Kings and queens were among the first to understand the power of clothing and wore it to the highest degree of sophistication. Dress was a means to govern and to rule. Far from following a rigid system of codified appearances, court dress followed the fashion of its time, in which it played a key role at home and abroad. While court dress was an important part of this sumptuous, material culture of the past, it endures in our visual culture today; on haute couture runways and on the screen, costume gives new meanings to appearance, inextricably linked, as ever, to the performance of the body and of textiles.


Isabelle Paresys & Natacha Coquery (éd.), Se vêtir à la cour en Europe (1400-1815), Villeneuve d'Ascq, Centre de recherche du château de Versailles, Institut de recherche du Septentrion et CEGES université de Lille 3, (collection Europe du Nord-Ouest), octobre 2011.

18,40€ until the 31th december 2011 (23€ after)

Se vêtir à la cour en Europe (1400-1815), une introduction
Isabelle Paresys et Natacha Coquery

Première partie : L’habit de cour en politique

La construction d’une image : Philippe le Bon et le noir (1419-1467)
Sophie Jolivet

L’étoffe de ses rêves : le vêtement du prince et ses parures emblématiques à la fin du Moyen Âge
Olga Vassilieva-Codognet

Faction and Fashion: The Politics of Court Dress in Eighteenth-Century England
Hannah Greig

Le pouvoir de l’habit ou l’habit du pouvoir
Philip Mansel

Deuxième partie : Choix vestimentaires et garde-robes royales

La garde-robe de l’impératrice Isabelle de Portugal (1526-1539)
María José Redondo Cantera

The International Wardrobe of Emperor Rudolf II: Visual and Textual Representations of an Early Modern Emperor’s Clothes (1552-1612)
Milena Hajná

Vêtir les souverains français à la Renaissance : les garde-robes d’Henri II et de Catherine de Médicis en 1556 et 1557
Isabelle Paresys

Dressing Charles II: The King’s Clothing Choices (1660-1685)
Maria Hayward

Garde-robe de souverain et réseau international : l’exemple de la Bavière dans les années 1680
Corinne Thépaut-Cabasset

Troisième partie : L’habit de cour et la mode

Petite étude du grand habit à travers les mémoires quittancés de la comtesse d’Artois (1773-1780)
Pascale Gorguet-Ballesteros

Marie-Louise de Parme, reine d’Espagne habillée à la française (1751-1819); Pilar Benito García


Fashion and the Reinvention of Court Costume in Portrayals of Josephine de Beauharnais (1794-1809)
Susan L. Siegfried


Quatrième partie : L’autre scène de l’habit de cour : cinéma, théâtre, podium

L’Élisabeth Ire  de Shekar Kapur ou le rôle du costume de cour au cinéma
Daniel Devoucoux

Marie-Antoinette, reine de l’écran
Nicole Foucher-Janin

Le costumier, l’artisan et l’habit de cour : créer, fabriquer et représenter le gentilhomme sur scène et à l’écran
Sylvie Perault

De l’influence du costume de cour sur la création haute couture de Christian Lacroix
Martine Villelongue